zaterdag 13 februari 2016

Meentbrug

opdrachtgever   gemeente Rotterdam
bouwjaar           1929 (gewijzigd ca.1946)
architect            dienst gemeentewerken



De vooroorlogse Meentbrug
Het brugdek is 20 meter breed. Hiervan is aan beide zijden een strook van 4 meter ingericht als trottoir. Voetgangers kunnen de brug in geopende toestand passeren. Hiervoor zijn uitklapbare treden aangebracht. Het brugdek was voorbereid op een tramverbinding (dubbelspoor). Echter is op dit deel van de Meent nooit tot aanleg overgegaan.
De breedte voor doorvaart is maar 6 meter. De hoogte onder het brugdek is 1,80 meter. Op de hoeken staan de heftorens van ca.8 meter hoog. Hierin bevinden zich de contragewichten. Het was de bedoeling dat de torens aan de zijde van de Westewagenstraat ingebouwd zouden worden. Echter is de vooroorlogse bebouwing er omheen gebouwd.
Op de kade van de Delftsevaart zijn aan beide zijden bedieningshuisjes gebouwd.


bron: stadsarchief Rotterdam

bron: stadsarchief Rotterdam
bron: stadsarchief Rotterdam



De naoorlogse Meentbrug
De Meentbrug ligt nog op exact dezelfde plaats als de voor het bombardement. Maar bij het bekijken van de afbeeldingen vallen verschillen op: de heftorens en de verbrede Delftsevaart.
Van de originele brug lijkt enkel het brugdek met de leuningen gespaard te zijn gebleven.
De verbreding van de Delftsevaart komt voort uit de wederopbouwplannen van Witteveen. De Meentbrug bleef daarin bestaan.  De heftorens en de bedieningshuisjes moesten opnieuw opgetrokken worden om te passen binnen de architectuur van de "papieren stad".
Bij de bouw in 1929 was het de bedoeling dat de twee westelijke heftorens op zouden gaan in de bebouwing. Bij de wederopbouw is dit bij een heftoren daadwerkelijk gebeurd. Het bevindt zich in wat nu cafe-brasserie Dudok is (voormalig kantoor "De Nederlanden van 1845" ontworpen door W.M. Dudok).


bronnen
1. Rotterdamsch Nieuwsblad 15 juni 1928 - beschrijving en afbeelding
2. Voorwaarts 11 februari 1928 - beschrijving
3. Voorwaarts 12 december 1928 - afbeelding bouw
4. Voorwaarts 22 november 1929 - afbeelding brug in geopende toestan
5. Het nieuws van de Dag 5 december 1914 - wet onteigening panden voor de nieuwe verkeersweg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen