maandag 12 augustus 2013

Meent, overzicht bebouwing

Hieronder heb ik een overzicht gemaakt van de bebouwing van de Meent voor het bombardement. Per bouwblok is het bouwjaar en de architect vermeld.

Noordzijde

Goudsesingel tot Botersloot                   1929  H. Sutterland
Botersloot tot 2e Lombardstraat             1933  W. Ten Bosch & H. Le Grand
2e Lombardstraat tot Binnenrotte           1938  A. Krijgsman

Binnenrotte tot Oppert                             ----    onbebouwd
Oppert tot Lange Torenstraat                  1938  B. Buurman
Lange Torenstraat tot Delftsevaart          1938  B. Buurman
Delftsevaart tot Westewagenstraat          1935  B. Buurman
Westewagenstraat tot Bulgersteynstraat  1937  B. Buurman
Bulgersteynstraat tot Coolsingel              1923  G.C. Bremer


Zuidzijde
Goudsesingel tot Botersloot                     origineel
Botersloot tot 1e Lombardstraat               origineel
1e Lombardstraat tot Binnenrotte             origineel

Binnenrotte tot Oppert                             1929  W. Ten Bosch & H. Le Grand
Oppert tot Lange Torenstraat                   1937  W. Vermeer
Lange Torenstraat tot Delftsevaart           -----    onbebouwd
Delftsevaart tot Westewagenstraat           1938  B. Buurman
Westewagenstraat tot Rode zand             1937  J.P.L. Hendriks
Rode Zand tot Coolsingel                        1940  J.F. Staal

3 opmerkingen:

  1. Beste Wilco,
    Zijn er meer gegevens bekend van het pand aan de zuidzijde tussen de Oppert en de Lange Torenstraat (1937 Vermeer).
    Met vriendelijke groet,
    Stephan Borgers

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Stephan,
    Ik heb tot nu toe weinig ervan kunnen vinden. In de volgende edities van het Rotterdamsch Nieuwsblad wordt het vermeld:10-08-1937 / 09-06-1938. Helaas zonder een afbeelding.
    In de beeldbank van het stadsarchief van Rotterdam is het gedeeltelijk in beeld: document nr.2002-1661 en IX 1770.
    Van architect Vermeer is geen archief bewaard gebleven, voor zover ik heb na kunnen gaan.
    Mocht je mij aan meer info kunnen helpen, laat het me zeker weten. Van waar je interesse in dit specifieke pand?
    groeten, Wilco Karelse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Wilco,
      Dank voor je bericht en ik ga de beeldbank bekijken. Mijn belangstelling voor dit pand is omdat mijn ouders er in 1938 een winkelwoonhuis huurden en in 1940 zijn weggebombardeerd. In 1952 werd op dezelfde plaats een vergelijkbaar pand gebouwd. Ik heb voor mijn familie een presentatie gemaakt met een aantal bekende historische foto's maar ook een paar eigen foto's. Ook heb ik een schets van het pand (winkeletalage met opgang naar de woningen). Stuur mij aub je email adres dan stuur ik je de presentatie op. stephanborgers @ onsbrabantnet.nl
      Groeten, Stephan Borgers

      Verwijderen